Geachte zorgverzekeraar,
Op 14 januari jongstleden heb ik een consult gehad bij de dermatoloog. Daar werden mij diverse vragen gesteld over hoelang ik klachten had, wat ik tot dan toe er zelf aan gedaan had om het probleem te verhelpen (?) en waarom ik dacht dat ik lijd aan haaruitval veroorzaakt door iets anders dan de tot dan toe vermeende overgang, die uiteindelijk door vasthoudendheid mijner zijde geen overgang bleek te zijn! Zo getuige de diverse, door mijzelf aangevraagde, bloedanalyses die ik tot dan toe had gehad.
Nee, ik ben niet in de overgang, maar dat wist ikzelf allang en heb ik ook aan huisarts en internist aangegeven. En nee, ik lijd niet aan een stress stoornis, en nee, ik rook niet, drink zelden alcohol, beweeg gemiddeld 16.000 stappen per dag, doe tweemaal per jaar een algehele check up bij mijn osteopaat, eet gezond, neem geen drugs, heb geen baas meer die me in de nek staat te hijgen of mij tijdens weekend en vakanties lastigvalt met vragen die best kunnen wachten. Ik heb geen geldnood (althans, nog niet, gezien de crisissen die zich om ons heen ontwikkelen) kan het mij permitteren af en toe een gezond potje te knorren, lees; stoom afblazen bij mijn vriend en ik verveel mij zelden. Ik heb vrienden, maar stel ook mijn rust op prijs en hobbel niet van de ene sociale aangelegenheid naar de andere. Dat is namelijk ook een stressfactor gebleken die weinig goeds met zich meebracht.
Deze diagnose, evenals de diagnose; ‘het lossen van een irriterende werkgever’, het opzeggen van loterijen die mij alleen maar armer in plaats van rijker maken etc. Ik heb het allemaal achter mij gelaten. Het resultaat? Een gelukkig leven. Maar ook ( terwijl ikzelf de diagnose kon stellen en ook de oplossing aandroeg) een rekening van maar liefst € 178,-.
Verder heb ik in verband met mijn hartkloppingen (die dus niet door een overgang worden veroorzaakt) een cardioscreening gehad. Resultaat? Twee pufjes lekkende hartkleppen maar dat veroorzaakt niet de hartkloppingen (!?!) en een rekening van 200 euro. Nee, bent u gek, we weten niet waar het vandaan komt maar maakt u zich geen zorgen, over drie jaar screenen we je weer.
Tandarts, terwijl ik verzekerd ben? € 200,- zelf betalen. Bloedanalyses, zelf betalen, ijzertabletten? Zelf betalen. Advies van de apotheek (ongevraagd) zelf betalen.
Resultaat: stress! Stress, omdat ik u een bedrag moet betalen die bijna de € 1000 euro aantikken, bovenop de maandelijkse 180 euro die ik aan u betaal om verzekerd te zijn van goede(!!!) zorg.
En dit is nog maar een tipje van de sluier die u over heel Nederland heeft uitgewaaierd. We hebben namelijk tegenwoordig niet alleen het “eigen risico” maar ook nog eens de “eigen bijdrage”. Misdadig en corruptie, dat zijn de woorden die maar in mijn hoofd blijven malen. Het wordt geloof ik tijd dat ik mijn rekeningen van zelfdiagnose ook bij u ga indienen. De huisarts weet het allemaal niet meer, die heeft het te druk, de internist is teveel met zichzelf en zijn uiterlijk vertoon bezig. En de patiënt? Die mag allereerst zieker worden anders verdient u er niet aan. Het wordt hoog tijd dat een zorgverzekering gaat doen wat het moet doen. En dat is de mensen verzekeren van goede zorg en niet een gat in hun portemonnee graven.
Met vriendelijk groet,
Een ontevreden klant.
Charlotte.
Reactie plaatsen
Reacties